Библијски институт

[ПРЕДАВАЊЕ] Разговори о Библији, разговори о нама (Р. Кубат/П. Драгутиновић) Дом омладине 28.06.2017

Двадесет осмог јуна 2017, у Дому омладине, започео је циклус предавања „Разговори о Библији, разговори о нама“. Поменутог датума, циклус су уводним предавањем отворили проф. др Родољуб Кубат и проф. др Предраг Драгутиновић. Циљ целокупног циклуса био је одговорити на питање шта Библија нама данас поручује. Састојао се од пет предавања, на којима је говорено о савременим кретањима у уметности, пословању, као и о насиљу, кроз призму библијског текста (Библија и пословна етика, Библија и насиље, Библија и филм, Библија и књижевност). Што се уводног предавања тиче, закључак је да се не сме изгубити из вида да је Библија искључиво теолошка књига, која говори о односу Бога и човека. Намера аутора јесте управо да прикаже моделе тог односа коришћене у одређеним моментима, у прошлости. Главни задатак оних који Библију читају јесте да поменуте моделе препознају и према њима осмишљавају свој живот, да би на тај начин пронашли смисао своје врло кратке овоземаљске егзистенције. Значајно место у концепту предавања заузело је и бављење егзистенцијалним сусретом модерног човека са библијским текстом. Снимак предавања можете преузети  овде.

Хришћански народи често уграђују библијске моделе у своје приповести. Слабо је познато да је приповест о Боју на Косову прожета библијским мотивима из Књиге о судијама. Библијски пандан султану Мурату јесте моавски цар Еглон, кога је на превару убио израилски судија Аод, библијски Милош Обилић. Сличан пример јесте и историјски догађај убиства аустро-угарског престолонаследника Франца Фернинанда од стране младог Гаврила Принципа, на Видовдан, 1914. Слика ,,Кнежеве вечере”, из истоимене народне песме, неодољиво подсећа на библијски приказ Тајне вечере. Дакле, присуство библијских наратива у средњевековној литератури и народној књижевности веома је велико. Утицај Библије на културу и традицију хришћанских народа наставља се и у периоду Новог века. Међутим, у савременој култури, дух Библије, библијски етос, одсутан је. Задатак хришћана који се баве проучавањем Светог писма је да подсете на библијске наративе, тј. на њихово присуство у савременој култури, тамо где нам се чини да их нема.

Библија се дефинише као збирка текстова писаних у огромном временском интервалу, у различитим историјским околностима, на широком географском простору. Међутим, ови текстови у једном тренутку бивају уједињени у једну књигу. Стога, када год се износи неки став на основу библијског текста, мора се имати свест о неминовној супротстављености некој тврдњи која из исте Библије потиче. На тај начин, разговори о Библији јесу разговори о нама, као људима који покушавамо да развијемо извесне идеје и да их апсолутизујемо, налазећи им потврду у Библији. Међутим, Библија се томе непрестано опире. Свето писмо не даје готове рецепте, већ захтева ангажман читавог појединца приликом читања, као и извесну идентификацију са описаним ситуацијама. Снага Библије се доживљава када се пролази кроз ситуације које су, на неки начин, описане у њој. Библију је неопходно читати и тумачити контекстуално.

Не сме се изгубити из вида простор за свеколику креативност који Библија пружа. Неопходно је пронаћи нове језике, нове начине да се библијски текст прикаже савременом човеку, с обзиром на неразумљивост старих симбола и слика. Читање директно из Библије није никада био једини начин упознавања са наративима у њој описаним. Главни императив модерних библиста јесте омогућити савременом човеку адекватно упознавање са садржајем библијског текста.

Текст: Дарко Стевановић 

 плакат: М. Милићевић

 

Предметни наставници и сарадници

Шеф групе за библистику:
проф. др Предраг Драгутиновић, редовни професор


Свето Писмо Старог Завета

доц. др Данило Михајловић


Свето Писмо Новог Завета

проф. др Предраг Драгутиновић

проф. др Порфирије Перић

проф. др Владан Таталовић

проф. др Драган Радић